Victor Muller heeft weer eens bewezen dat hij onderhandelaar van formaat is.
Nu is het tijd om zijn andere talent ten volle te benutten: het geld uit de
zak kloppen bij Nederlanders met een Quote-500 honderd notering en andere
rijke individuen.
Wat helpt bij het vinden van investeerders is dat als het om auto’s gaat, zeer
slimme gehaaide zakenmensen plots niet meer op een cent kijken. Rationele
zakenmannen als Marcel Boekhoorn, Michiel Mol, de Russische gebroeders
Antonov gedragen zich ineens als verliefde pubers. Allemaal staken ze
miljoenen in een autobedrijf dat nog nooit winst maakte.
De eerste geldschieters heeft Muller overigens al binnen: de investeerders
Tobin Edwards en Nathan Pliam van het investeringsfonds GEM. Ze zijn
ondermeer actief met investeringen in chirurigsche apparatuur. Ze lenen
Spyker 150 miljoen euro. Is dat genoeg? Alles wijst erop van niet.
Malaise
De hele automarkt heeft het moeilijk. Verkopen zakken in terwijl de
auto-industrie in Europa toch al kampt met overproductie. Wat nog wel
verkoopt zijn kleine autootjes, maar die maakt Saab niet. Saab concurreert
met Audi, BMW, Mercedes en de topmodellen van de mainstream merken als Opel
en Peugeot.
Heeft Saab een grote kans om hoge ogen te gooien in dit zeer competitieve
marktsegment? GM lukte het in ieder geval niet. Saab maakt al bijna 25 jaar
verlies. In 2009 verkocht het slechts 40 duizend auto’s. Geen briljante
uitgangspositie om het op te nemen tegen Audi of BMW.
Professor Ferdinand Dudenhöfer, dé autoprof van Duitsland, laat Z24 weten
niets van de deal te begrijpen. "Ik denk dat het gegeven de
omstandigheden (inzakkende verkopen red.) niet mogelijk is een automaker te
maken die meer dan 15 tot 20 duizend auto's verkoopt."
Cash
Dan is er het geld. Vierhonderd miljoen euro mag Spyker waarschijnlijk lenen
van de Europese Investeringsbank. Waarschijnlijk, want ondanks een garantie
van de Zweedse regering, moet het definitieve ja' nog volgen. Ook de
Europese Commissie kijkt er nog naar.
Maar goed, stel dat de lening los komt. Het lijkt veel geld. Maar Saab
verbrandt - net als Spyker zelf - kasgeld bij het leven. Zelfs als de
verliezen meevallen en Saab Spyker NV de verkoop van Saabs kan opschroeven,
dan lijkt het onwaarschijnlijk dat het er in Zuid-Zweden snel winst wordt
gemaakt. Vierhonderd miljoen lijkt veel, maar is in dit tempo zo op.
Handboeien
Volgens Muller is er een volledig bedrijf verkocht. Met alle technologie,
toekomstige modellen, fabrieken en een deel van de verkooporganisatie. Maar
bij GM zijn ze niet gek.
De persberichten die GM gisteren uitstuurde naar aanleiding van de deal, leken
wel een liefdesverklaring aan Saab. Maar de werkelijkheid is dat de
Amerikanen van Saab afwilden zonder dat waardevolle techniek in handen viel
van een sterke concurrent. Mede om die reden had GM naar verluidt moeite met
de betrokkenheid van de Russische broertjes Antonov bij een deal met Spyker.
GM zit niet te wachten op een sterke concurrent in Europa's enige grote
groeimarkt.
Dat het ANP woensdag meldt dat Vladimir Antonov zijn aandelen pakket van de
hand doet zodra de samensmelting van Saab en Spyker een feit is, is moeilijk
anders te lezen als een eis van de Amerikanen.
Niet alleen de Amerikanen beperken de bewegingsvrijheid van het nieuwe
bedrijf. Ook de Zweedse regering heeft een flinke vinger in de pap.
Nog lang niet alle details van de deal zijn bekend, maar minister van
economische zaken Maud Olofsson zal toch echt wel garanties hebben bedongen
voor het behoud van werkgelegenheid. De productie van Saab verplaatsen naar
goedkopere oorden dan Trollhättan zit er voorlopig niet.
Daarnaast wil Zweden dat Saab zich op groene auto's gaat richten. Een nobel
streven natuurlijk, maar voor een fabrikant van slurpende exclusieve
sportwagens geen corebusiness. Saab Spyker zal dus moeten leunen op
technieken die nu al bij Saab aanwezig zijn. Die zijn er, zegt Muller.
Maar hij heeft niet het geld om de huidige ontwikkeling in het creëren van
schone, meest elektrische auto's geschikt voor massaproductie die nu aan de
gang is, bij te houden.
Overlevingskansen
Hoeveel moeten we geven voor de kansen van Saab Spyker Automobielen? Er is
wel eens een fusiebedrijf onder een gunstiger gesternte geboren. Victor
Muller heeft niet meer dan een wonder nodig. Of een hele rijke suikeroom.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl